Why Is Popcorn the Default Movie Theater Snack?

középfok

Miért pont pattogatott kukoráciát eszünk a moziban? A cikkben fény derül az igazságra:) 

Why Is Popcorn the Default Movie Theater Snack? 

It’s hard to imagine attending the latest blockbuster without a jumbo bucket of excessively buttery, salty popped corn. (Or, at least, getting a whiff of it.)

Popcorn was hugely popular at fairs and carnivals in the mid-1800s. Street vendors were able to easily make and sell the delicious, aromatic snack food by the bag when the first steam-powered popcorn maker was created in 1885. However, movie theaters wanted to stay far, far away from the pungent, crunchy grub.

They strove to associate themselves more with the latter half of their name: the theater. A real theater would refuse to be associated with food that would be noisily chomped on and messily strewn about by consumers during showings. Before talkies, literacy was a necessity for film-goers, and movie theaters strove to target a well-educated crowd.

In 1927, with the dawn of talkies, movies were no longer just geared towards a “sophisticated” and literate audience. Going to the movies was an activity anyone could enjoy. This coincided with the Great Depression, and Americans wanted cheap entertainment that would help them to get lost in a new reality. Movies fit the bill.

Although early theaters weren’t equipped to handle popcorn machines, independent vendors were quick to jump at the opportunity of selling directly to consumers. Corn kernels were cheap, so popcorn was inexpensive (ranging from five to ten cents a bag) and patrons who were not well-off could enjoy a bag of the goodness. Vendors began selling popcorn to people outside of the theater, allowing for a double profit of simple passersby and film-goers alike. The snack was everywhere. Soon, vendors could, for a small fee, sell popcorn in the lobby directly to people entering the theater.

Movie theater owners began to cut out the street vendors and sold popcorn themselves. Theaters that refused to change with the times and have their own popcorn makers suffered, as the cheap snack became in-demand. For theater owners, the way to stay alive during the Depression was to give the people what they wanted.

During World War II, the sales of popcorn in the United States really hit off. Sugar was sent overseas for the military, so there were not as many resources for the creation of candies and soda. Meanwhile, there was no salt or kernel shortage. The food’s popularity continued to grow, and the rest is movie history.

Vegyük át újra a pattogatott kukorica történetét – ezúttal magyarul. Válaszolj a kérdésekre!

1. Hol árulták először a pattogatott kukoricát?

2. Mi könnyítette meg az elkészítését később?

3. Miért nem kedvelték először a mozik?

4. Mikor változott meg a hozzáállásuk?

5. Miért jelentek meg a mozik előtt az árusok?

6. Miért nőtt a II. világháború alatt a pattogatott kukorica népszerűsége?

Válaszok:

1. Vásárokban és karneválokon.

2. A gőzhajtású pattogtató gépek.

3. Mert a művelt rétegeket akarták elérni és a zajosan rágcsált és mindenfelé szétszórt pattogatott kukorica ehhez nem felelt meg.

4. 1927-ben a hangosfilmek megjelenésével már nem kellett olvasni a feliratokat a moziban, a mozi olcsó szórakozás volt a gazdasági válság idején és már nem csak a művelt közönséget célozták meg.

5. Mert így a járókelőktől is és a mozi közönségétől is bevételhez jutottak.

6. Kevés volt a cukor, mert a külföldön harcoló katonáknak szállították el, sóból és kukoricából viszont nem volt hiány.

Vocabulary

default

alapértelmezett

blockbuster

filmsiker

excessively

rendkívüli módon, mértéktelenül

whiff

illat, szag

fair

vásár

vendor

kereskedő, árus

by the bag

zacskónként

steam-powered

gőzhajtású

pungent

jellegzetesen erős szagú

grub

kaja

to strive

törekedni valamire

to chomp

ropogtat, zajosan rágcsál

to  strew

szórni. elszórni

talkies

hangosfilmek

literacy

írni-olvasni tudás

target

cél

to be geared towards

megcélozni

to coincide

egybeesik, összetalálkozik

the Great Depression

a Nagy Gazdasági Világválság

fit the bill

megfelel a célnak

werequick to jump at

gyorsan ráugrottak, ráharaptak

corn kernel

kukoricamag

patron

vendég, kuncsaft

well-off

gazdag, jómódú

passersby

járókelők

to cut out

kizárni

in-demand

igény van rá

hit off

meglódul

military

hadsereg

soda

szénsavas üdítőital

shortage

hiány

the rest is history

a többi már jól ismert, a többit már tudjuk

Kapcsolódó anyagok