Angol érettségi íme egy rövid összefoglaló a vizsga felépítéséről.
KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA
Az írásbeli vizsga időtartama 180 perc, a szóbeli vizsgáé 15 perc. A középszintű vizsga két nyelvi szintet fog át: az Európa Tanács skálájának A2-B1 szintjeit. Az eltérő képesség- és tudásszintek mérése érdekében az írásbeli feladatsorokban a lépcsőzetesség elve érvényesül. A központi feladatsorokat úgy állítják össze, hogy az A2 szinten lévő vizsgázók is le tudják tenni a vizsgát. A vizsgázónak az írásbeli és a szóbeli vizsgarészben külön-külön teljesítenie kell az elérhető pontszámnak legalább a 12%-át.
Olvasott szöveg értése (60 perc, 33 pont)
A vizsgán az alábbi feladattípusok fordulhatnak elő:
– feleletválasztás,
– hiányos szöveg kiegészítése (szavak, kifejezések pótlása előre megadott listából vagy anélkül),
– rövid választ igénylő, nyitott kérdések,
– a szövegből kiemelt mellékmondat, mondat, bekezdés helyének azonosítása a szövegben,
– képek, események, összekevert bekezdések sorrendbe rakása,
– egymáshoz rendelés, pl.:
– cím, kép, összegző mondat szöveg(rész)hez, bekezdéshez rendelése,
– szavak, kifejezések, definíciók, szinonimák egymáshoz rendelése a szövegösszefüggés alapján,
– vélemények, kijelentések, események személyekhez kapcsolása,
– csoportosítás megadott kategóriák szerint.
Nyelvhelyesség (30 perc, 18 pont)
A vizsgán az alábbi feladattípusok fordulhatnak elő:
– hiányos szöveg kiegészítése feleletválasztással (négy válaszlehetőség közül egy helyes kiválasztása),
– hiányos szöveg kiegészítése önállóan vagy előre megadott szókészletből,
– megadott szavak megfelelően képzett alakjainak vagy a belőlük képzett új szavaknak a szövegbe illesztése.
Hallott szöveg értése (30 perc, 33 pont)
A vizsgán az alábbi feladattípusok fordulhatnak elő:
– feleletválasztás,
– egymáshoz rendelés (pl. személy és kijelentés, képek kiválasztása szöveghez),
– események sorrendjének megállapítása,
– nyomtatványok, űrlapok kitöltése,
– táblázat kitöltése,
– hiányos mondatok kiegészítése,
– rövid választ igénylő nyitott kérdések,
– ténybeli hibák azonosítása, javítása.
Íráskészség (60 perc, 33 pont)
A feladatok a következőfeladattípusok egy vagy több elemét tartalmazhatják:
– meghatározott szituációban megadott szempontok alapján történőszövegalkotás,
– verbális segédanyagok (pl. személyes feljegyzések, üzenetek, levelek, cikkek, felhívások, hirdetések, szórólapok stb.) alapján történőszövegalkotás és/vagy azokra való reagálás,
– vizuális segédanyagok (pl. ábrák, képek, képsorok, grafikonok, táblázatok stb.) alapján történő szövegalkotás.
Szóbeli vizsga (15 perc, 33 pont)
A vizsgabeszélgetésben az aktív szerepet a vizsgázó játssza.
A vizsgán a következőfeladattípusok fordulnak elő, az alábbi sorrendben:
1. – társalgás,
2. – szituációs feladat,
3. – önálló témakifejtés segédanyagok (vizuális és verbális) alapján.
A szóbeli tételt a vizsgázó húzza. A tétel három feladatból áll. A feladatok kidolgozásához felkészülési időnincs, de a második és harmadik feladat végiggondolásához a vizsgázónak rövid (körülbelül fél perc) gondolkodási idő áll rendelkezésére.
Az első feladatban, a társalgásban a vizsgázó néhány olyan kérdésre válaszol, amelyek saját személyéhez, közvetlen környezetéhez és hétköznapi tevékenységeihez kapcsolódnak. A társalgás három témát érint röviden.
A második feladat, a szituációs feladat során a vizsgázónak a mindennapi élet helyzeteihez hasonlító szituációban kell részt vennie, amelyben partnere a vizsgáztató. A vizsgázó feladata az, hogy a tételben meghatározott helyzetben, a meghatározott cél elérése érdekében különböző kommunikációs szándékok felhasználásával beszélgetést (interakciót vagy tranzakciót) folytasson, azaz szükség esetén megfelelő kérdéseket tegyen fel, illetve azelhangzottakra megfelelően reagáljon.
A harmadik feladatban, az önálló témakifejtésben, a vizsgázónak azt kell megmutatnia, hogy képes-e hétköznapi, élettapasztalatokhoz kapcsolódó témákban gondolatait, véleményét részletesen, összefüggően kifejteni képek és irányítószempontok alapján. A vizsgázónak ebben a feladatban egy témáról a hozzá kapcsolódó két-három kép (fénykép, rajz) és megadott irányítószempontok alapján kell beszélnie.
forrás: www.oktatas.hu
Korábbi évek feladatsorainak megtekintése és letöltése: ITT