Szia,
Remélem kellemesen telt a hétvégéd. Mi végre pihentünk, strandoltunk egy nagyot, hogy ezen a héten újult erővel vethessük bele magunkat a munkába! Ne feledd, hogy már elérhető az első 16 részes kezdő/újrakezdő angol videókurzusunk is!
RÉSZLETES TANMENET ÉS JELENTKEZÉS: ITT
A 16 videós foglalkozás (felvételről nézhetők, az órák NEM ÉLŐBEN folynak) során a tanulók nagyon közel kerülnek az alapfokú nyelvvizsga szintjéhez, akár meg is próbálhatják letenni azt, ha éppen szükségük van rá! A videós leckék mellett letölthető pdf anyagok, interaktív feladatok és hanganyagok is tartoznak a kurzushoz. Az órák bármikor és bármennyiszer visszanézhetők. A tanfolyam az 5 Perc Angol Kezdőknek és Újrakezdőknek tankönyv tanmenetét követi, amelyet szintén meg lehet vásárolni webáruházunkban, de a kurzushoz nem feltétlenül szükséges.
Várok mindenkit sok szeretettel már felső tagozatos iskolás kortól is!
… és akkor most nézzük heti témánkat, ami nem más, mint a vonatkozói névmások, azaz a relative clauses.
Jó tanulást!
Üdv,
Nóri
MAI LECKE
RELATIVE CLAUSES – VONATKOZÓ MELLÉKMONDATOK
Ne kapj frászt ettől a magyar elnevezéstől! Szerintem maradjunk inkább az angol elnevezésnél, és tanuljuk meg, hogy mikor kell használni a WHO/THAT/WHICH stb. vonatkozó névmásokat!
Nézzük is meg először, hogy mit jelent a CLAUSE szó: azt jelenti, hogy mellékmondat. A RELATIVE CLAUSE típusú mondatoknak az a lényege, hogy a beszélő a mondatban visszautal valakire vagy valamire (magyarul ezek az AKI, AMI, AMELY, stb vonatkozó névmások).
WHO
Elsőként tanuljuk meg a WHO vonatkozó névmás használatát! Lássunk egy példát rögtön:
The girl WHO lives next door is my friend. – A lány, AKI a szomszédban lakik a barátom.
Ebben a mondatban a ’… who lives next door.’ mellékmondatból derül ki, hogy melyik lányra is gondol a beszélő (arra, AKI a szomszédban lakik).
The school proviedes free internet connection for students WHO use laptops. – Az iskola ingyenes interent kapcsolatot biztosít azoknak a hallgatóknak, AKIK laptopot használnak.
Ebben a mondatban is hasonló a helyzet: a ’… who use laptops.” mellékmondat mondja el, hogy az iskola kiknek biztosít ingyenes netet =azoknak, AKIK laptopot használnak.)
A WHO, tehát az AKI vonatkozó névmás értelemszerűen csakis emberekre vonatkozhat.
További példák:
A doctor is someone WHO cures ill people.– Az orvos valaki, AKI beteg embereket gyógyít.
What was the name of the teacher WHO taught you history at secondary school? – Mi volt a neve annak a tanárnak, AKI történelmet tanított neked a középiskolában.
Anyone WHO wants to take part in the competition must fill in a form. – Bárki, AKI részt akar venni a versenyen, ki kell töltenie egy űrlapot.
WHO és THAT
A WHO vonatkozói névmás helyett lehet használni a THAT-et is, azonban nem minden esetben.
HA a WHO által bevezetett mondat nem a mondat fő információjának a része, hanem egy egyébként nyelvtanilag önmagában is helyes és kompett mondathoz fűz egy extra információt, akkor NEM LEHET THAT-et használni, csak WHO-t. Ennek a mondattípusnak lesz majd a neve a NON-IDENTIFYING, azaz bővítő vonatkozói mellékmondat. Ebben az esetben a WHO az előtte álló főnévről egy többlet információt ad, és mindig vesszők között áll az általa bevezetett mellékmondat. Ha ezt a többlet információt kihagynánk a mondatből, akkor a főmondat önmagában és értelmes és helyes lenne.
Nézd:
My friend Mary, who is an excellent cook, works as a doctor at the local hospital. – A barátom Mary, aki egy kitűnő szakács, a helyi kórházban dolgozik.
Láthatod, hogy a vesszőkkel elkülönített mellékmondat akár ki is maradhatna a mondatból, mert a lényeg az, hogy Mary orvos a helyi kórházban, és az, hogy ő egyébként kitűnő szakács, csak egy plusz információ!
Na, ebben az esetben nem lehet a WHO helyett THAT vonatkozó névmást használni, csak akkor, ha a WHO-val bevezetett mellékmondat a fő információ részét közli.
The girl WHO/THAT lives next door is my friend. – mondat típusát tekinte IDENTIFYING, azaz szűkítő vonatkozói mellékmondat, mert a WHO nem egy extra információt közöl, hanem leszűkíti a kört, és konkretizálja, hogy melyik lány a barátom (az, AKI a szomszédban lakik). Ebben az esetben a WHO vagy a THAT vessző nélkül kerül a mondatba, és pontosan azonosítja azt a személyt (vagy személyeket), akire (akikre) gondol a beszélő. A főmondatnak nem lenne értelme nélküle.
Eddig az alanyesetről beszéltünk, tehát arról, amikor magyarul az AKI/AKIK vonatkozó névmásokat használjuk attól függően, hogy egyes vagy többes számról van-e szó. (Angolul minden számban WHO névmást használunk, de WHO követő igét természetesen egyeztetni kell az alany számával.)
Most pedig nézzük meg, hogy mi a helyzet a tárgyesettel, tehát amikor magyarul az AKIT/AKIKET névmásokat használjuk!
The boy who I saw on the beach is my collegue. – A fiú, akit a strandon láttam a kollégám.
Láthatod, hogy a vonatkozó névmás angolul ugyanaz marad tárgyesetben is, tehát WHO. Azonban a használatára vonatkozó szabályok eltérnek az alanyesettől. Tárgyesetben akár ki is hagyhatod a névmást, tehát a WHO-t a mondatból, úgy is helyes (sőt nagyon gyakori!). Tehát:
The boy I saw on the beach is my collegue.– A fiú, akit a strandon láttam a kollégám.
Tárgyesetben a WHO helyett használhatod a WHOM vonatkozó névmást is, azonban ez nagyon ritka, élőszóban a WHO-t használják, vagy ahogy már említettem semmit. Tehát tárgyesetben a három lehetséges variáció:
The boy who I saw on the beach is my collegaue.
The boy whom I saw on the beach is my collegaue.
The boy I saw on the beach is my collegaue.