Május az érettségik hónapja. Érettségizők ezrei vágnak neki a nagy megmérettetésnek, ami hosszú évek nyelvtanulási munkájára teszi fel a koronát. Kihívás ez diákoknak és tanároknak egyaránt. Mire vigyázzunk, mire figyeljünk, hogy az érettségi ne okozzon stresszt és pozitív élményekkel távozhassunk a vizsgáról? Középiskolai tanárokkal beszélgettünk, tőlük kértünk tippeket, gyakorlati tanácsokat. Haraszti Klára és Vadász András a budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban angoltanárok. Mindketten hosszú évek óta tanítanak angolt, és nagyon tapasztalt érettségi vizsgáztatók. Sok-sok diákot készítettek már fel sikeresen, és segítettek át az érettségi vizsgák bizony nem könnyű időszakán. Következzenek hát a tanácsok.
Emelt szintű érettségit tegyünk vagy középszintűt? Melyiket mikor?
Vadász András: Emelt szintű érettségit annak érdemes tennie, akinek nincs középfokú nyelvvizsgája, mert azt az emelt szinttel meg tudja szerezni. Vagy akkor, ha kell az egyetemi felvételihez a plusz 50 pont, és nem bánja, ha esetleg gyöngébb eredményt ér el a vizsgán. Az érettségit előre lehet hozni a 10. évfolyam végére is.
Haraszti Klára:Bár hozzá kell tennünk, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy a középfokú nyelvvizsgákat általában könnyebb letenni, mint az emelt szintű érettségit, a felvételi plusz pont könnyebben megszerezhető velük.
Mikor és milyen ütemezésben kezdjünk el készülni?
Haraszti Klára:Az érettségizők minden bizonnyal már hosszú évek óta tanulják a nyelvet. Az utolsó év a vizsga előtti felkészülés időszaka, a tudás rendszerezésére, ismétlésére szolgál.
Vadász András:A korábbi tanulmányok függvényében fél év – egy év kell a felkészüléshez, napi, heti rendszerességgel.
Hogyan készüljünk az írásbelire? Minél több feladatsort oldjunk meg, vagy tanuljunk nyelvtant és szavakat?
Haraszti Klára:Fontos, hogy a feladattípusokkal ne a vizsgán találkozzanak a vizsgázók először. Az interneten fent vannak a korábbi évek érettségi feladatsorai megoldókulcsokkal együtt, ezeket szoktam javasolni otthoni gyakorlásra.
Vadász András:Úgy gondolom, minél több feladatsort érdemes megoldani a felkészülés során.
Hogyan érdemes beosztani az időt a különböző feladattípusok között? Melyik feladatot vegyük előre, és mit hagyjunk a végére?
Vadász András:Ez egyéni döntés kérdése. A gyakorlás során érdemes mérni az egyes feladatokra fordított időt, és annak alapján beosztani a feladatokat.
Igyekezzünk minél egyszerűbben fogalmazni, amikor írunk, és ezzel biztosra menni, vagy próbáljunk minél összetettebb dolgokat megfogalmazni?
Vadász András:Fontos a világos fogalmazás és tagolás. Középszinten inkább egyszerű fogalmazásra kell törekedni, és néhány jól elhelyezett igényes fordulattal célszerű élni, emelt szinten ajánlott a választékos szóhasználat és az igényes nyelvtani szerkezetek használata.
Tanuljunk minél többet a vizsga előtti napokon, vagy inkább igyekezzünk kipihenni magunkat?
Vadász András:A szóbeli előtt nem árt némi nyelvi környezetet teremteni: filmnézés felirat nélkül, hírek hallgatása stb.
A szóbelire érdemes-e a témákat előre kidolgozni?
Vadász András:Igen, sőt különböző kifejezéseket vagy egész szövegeket, szövegrészeket is hasznos lehet kívülről megtanulni.
Haraszti Klára:Ha a vizsgázók a nyelvet készségszinten beszélik, elég lehet az is, ha az adott témakörökből csak egy részletes vázlatot készítenek, esetleg szószedettel kiegészítve. Szoktam javasolni, hogy gyűjtsék össze a hasznos töltelékszavakat, de mindig kontextusban, konkrét szövegösszefüggéshez kapcsolódóan. Én is nagyon fontosnak tartom a nyelvtanulás során a memoritereket, mert ezek megtanulásakor egyes szókapcsolatok, kifejezések beépülnek, „vérré válnak”, és később, akár a Lego elemeket, fel lehet használni őket. Ezért nem csupán narratív szövegeket, hanem párbeszédeket is érdemes tanulni.
Hogyan gyakoroljunk? Hogyan léphetünk túl a gátlásainkon?
Vadász András:Érdemes párban készülni, mert egy jó baráttal folytatott társalgás segíthet oldani a gátlásokat.
Keressünk beszélgetőpartnert a gyakorláshoz, vagy esetleg beszélgessünk magunkban, sőt netán a tükör előtt?
Vadász András: A tükör előtti szövegmondás hasznos, de roppant nehéz. A megtanult memoriter jellegű szövegek szemkontaktussal történő elmondására azonban kiválóan alkalmas.
Haraszti Klára: Sok tanítványom eleinte nehéznek találja, hogy mások előtt megszólaljon. Ilyenkor azt szoktam javasolni, hogy például egy adott memoritert próbáljon önállóan felmondani diktafonra vagy a telefonjára, és ezt addig ismételje, amíg önmagát visszahallgatva elégedett nem lesz. Több tanítványomnál is bevált ez a módszer.
Miről beszéljünk és miről ne? Mit csináljunk, ha nem jut eszünkbe valami vagy akár semmi?
Vadász András:Az igen rövid felkészülési idő során érdemes végiggondolni, hogy mi az a téma, amiről például a képek alapján a leggördülékenyebben tudunk beszélni. Az emelt szintű érettségin a vita előtt megfontoltan kell eldönteni, hogy melyik álláspontot kívánjuk kifejteni.
Haraszti Klára: A szóbeli vizsgán semmiképpen ne beszéljünk olyan témáról, amelynek nem ismerjük a szakkifejezéseit.
Fontos, hogy okos véleményünk legyen dolgokról vagy mondjunk csak inkább közhelyeket?
Vadász András:Középszinten inkább a biztonságra, emelt szinten inkább az egyediségre érdemes törekedni.
Haraszti Klára: Az emelt szintű érettségi vitatémáira meglehetősen nehéz felkészülni. Fontos, hogy magát a vitát gyakoroljuk, legyen változatos eszköztárunk az egyetértés és a részben vagy teljesen egyet nem értés kulturált kifejezésére. Nagyon ügyeljünk arra, hogy a vita során mindvégig kitartsunk az általunk választott álláspont mellett, mert ha egy ponton mégis a vitapartnerünknek adunk igazat, kiváló angoltudásunk ellenére is könnyen kaphatunk nulla pontot erre a részfeladatra.
Hogyan készüljünk és gyakoroljunk a listening feladatokra?
Vadász András:Sok listening hallgatásával!
Haraszti Klára:Esténként, pihenésként szoktam javasolni a tanítványaimnak, hogy nézzenek angol nyelvű sorozatokat, filmeket, ha kell, angol felirattal, de semmiképpen ne magyarral.
Mi az, amire nagyon figyeljünk? Van-e olyasmi, amit semmiképpen ne csináljunk? Mivel lehet, és mivel nem lehet elrontani az érettségit?
Vadász András:Az emelt szintű vitánál nem a személyes ügyünk mellett kell érvelni, nem kell érzelmileg belelovallnunk magunkat a vitába, csupán egy vizsgafeladatot kell megbízható színvonalon megoldanunk. Lehet, hogy őszintén mind a két oldal érveivel szimpatizálunk valamennyire, de az a lényeg, hogy döntsük el, hogy melyik oldalon akarunk állni, és onnantól kezdve azt képviseljük következetesen.
Haraszti Klára:Az írásbelin ne csak rutinból lássanak hozzá az egyes feladatokhoz, hanem mindig olvassák el alaposan az utasításokat! A fogalmazásokat pedig akkor lehet a legjobban elrontani, ha először magyarul találjuk ki és fogalmazzuk meg, amit mondani szeretnénk, és azt próbáljuk meg kisebb-nagyobb sikerrel áttenni idegen nyelvre. Ebben komoly veszély rejlik. Azt is fontosnak tartom, hogy mind az írásbelin, mind a szóbelin igyekezzünk önálló, eredeti gondolatokat megfogalmazni, véleményt formálni, és ha lehet, kerüljük a közhelyeket.
Kell-e félni az érettségitől, vagy tekintsük inkább kihívásnak?
Vadász András: Nem kell félni, de ügyelni kell az óvatosság és a határozottság megfelelő arányára.
Haraszti Klára:Úgy gondolom, a középszintű érettségi nem jelenthet túl nagy kihívást tanítványaink számára. Szintjüknek megfelelő feladatokat kapnak, a szóbelit saját tanáruknál teszik, többségük jelesre szokott érettségizni. Az emelt szintű érettségin értelemszerűen komolyabb szókincsre és vitakultúrára van szükség, ami nem meglepő. Félni nem kell, de rendesen felkészülni mindenképpen érdemes. Mindenkinek sikeres vizsgázást kívánunk!