Szia,
Ma befejezzük a kerékpáros témát, és akárcsak tegnap, most is egy hasznos párbeszédet fogunk elolvasni és meghallgatni, ezúttal kerékpár szervizelés témában.
Sajnos itt az augusztus vége, ez az utolsó nyári hétvégénk, úgyhogy élvezzétek ki a hétvégét, és pihenjetek egy nagyot!
Ne feledjétek, hogy szombattól már kapható a nyomtatott magazinunk szeptemberi száma is!
Jó tanulást!
MAI LECKE
AT THE BIKE REPAIR SHOP
hanganyag meghallgatása: ITT
Technician: Good morning, madam. How can I helpyou?
Customer: Good morning, sir. I ‘m having problems with my bike. I need to have it repaired. I bought it half a year ago, so it is relatively new.
Technician: What seems to be the problem?
Customer: There is some trouble with the brakes. They don’t work fast enough when I want to stop the bike. Oh, and the lights. They work on and off but I never know whether I will be able to turn the monornot. So I usually don’t ride my bike when it is dark.
Technician: How long have you had these problems?
Customer: Well, the problem with the brakes started last week, but I have had the lights issue for quite a while.
Technician: OK, let me see. How urgent is the repair?
Customer: It’s quite urgent. I’d like to go on a bike tour with my friends next week. But you see, it’s not safe to start a journey with a bicycle which is not perfectly safe to use.
Technician: Yes, I agree. Safety is of utmost importance. I will have to check your bike to find out what causes the problem. If the problem is easy to solve and we don’t need to order extra spareparts, we can repair it in a day or two.
Customer: How long will it take if you need spareparts?
Technician: It depends on what we need. But let’s hope for the best.
Customer: How much will the repair cost?
Technician: You’ve told me you bought the bike half a year ago, haven’t you? The warranty covers the repair then.
Customer: That’s great. When can I come back to pickup the bike?
Technician: I’m not sure. We’ll contact you when it’s ready. Can you give me an e-mail address?
Customer: I’d rather give you a phonenumber. I rarely check my e-mails. It’s 30-1234567. Ms Red.
Technician: Thank you, madam.
IMPORTANT PHRASES
Howcan I helpyou?– Miben segíthetek?
I needtohaveitrepaired.– Szeretném megjavíttatni.
Whatseemsto be theproblem?–Mi baj van vele?
theyworkon and off–hol működnek, hol nem
I neverknowwhether…–Sosem tudom, hogy…
forquite a while– elég régen
OK, letmesee.–OK, hadd nézzem meg.
It’squiteurgent.– Elég sürgős.
It’s of utmostimportance.–Ez rendkívül fontos.
in a dayortwo–egy-két nap alatt
Itdependson…– Attól függ,hogy….
Let’shopeforthebest.– Reméljük a legjobbakat.
That’sgreat.– Nagyszerű.
I’mnotsure. – Nem tudom biztosan.
I’drathergiveyou a phonenumber.– Inkább telefonszámot adnék meg.
I rarelycheckmye-mails.– Ritkán nézem meg az e-mailjeimet.
IMPORTANT WORDS
repair shop– szerviz
brake–fék
torepair–megjavítani
toturnthelightson–felkapcsolni a világítást
issue–probléma
biketour–biciklitúra
safe–biztonságos
spareparts–alkatrészek
repair– javítás
warranty–garancia